? Oszczędności bez efektów

 

Z badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego dla Gazety Wyborczej wynika, że 86% badanych oszczędzało w 2011 roku na wydatkach. Największe oszczędności dotyczyły restauracji, podróży papierosów i benzyny. Jednocześnie, mimo wprowadzonych ograniczeń wydatków, aż co szóstemu respondentowi nie udało się w ogóle zaoszczędzić, co piąty zaś przyznaje, że zaoszczędził więcej niż 500 złotych miesięcznie.
 
Komentarz eksperta z ARC Rynek i Opinia
Adam Czarnecki: Obecnie konsument jest pod wpływem działania różnego rodzaju promocji, dzięki którym pozornie oszczędza – przykładowo promocji polegających na zakupie większej liczby takich samych dóbr za niższą cenę jednostkową. W efekcie wydajemy więcej niż zakładaliśmy, ale mamy poczucie, że zaoszczędziliśmy. Potwierdza to fakt, że mimo iż w naszym badaniu 86% respondentów przyznało, że ograniczyło swoje wydatki w ubiegłym roku, tylko 21% z nich twierdzi, że dzięki temu udało im się zaoszczędzić więcej niż 500 złotych. W przypadku zdecydowanej większości oszczędności były niewielkie i wynosiły mniej niż 500 złotych (64%) lub nie było ich wcale (15%). Ponadto, wśród 14% respondentów, którzy deklarują, że w ogóle nie ograniczali swoich wydatków duża część być może je zwiększyła. Istotne jest również to, że respondenci deklarowali ograniczenie wydatków na dobra nie będące artykułami pierwszej potrzeby. Przykładowo żywność, która stanowi dużą część comiesięcznych wydatków, znalazła się dopiero na 11-tym miejscu wśród 13 rodzajów towarów/ usług, których zakup respondenci ograniczyli. Ponadto, w dobie kryzysu lub zagrożenia nim łatwiej przychodzi przyznać się konsumentom do tego, że ograniczyli wydatki niż do tego, że je zwiększyli, gdyż jest to bardziej ?poprawne politycznie?. Powyższe tendencje mogą wyjaśnić różnice między deklaracjami badanych a danymi GUSu dotyczącymi sprzedaży konsumenckiej.
 
Informacja o badaniu
Badanie zrealizowane przez instytut ARC Rynek i Opinia w dniach 19-22.03.2012 metodą CAWI na internetowym panelu badawczym Epanel.pl na reprezentatywnej pod względem wieku oraz miejsca zamieszkania próbie osób dorosłych (próba N=1025).

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia