Nie chcemy zmieniać dostawców energii

Ponad połowa polskich konsumentów wie, że może dowolnie zmienić dostawce energii elektrycznej w swoim gospodarstwie domowym, lecz tylko co czwarty z nich rozważa taką zmianę - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.


Jak Pan/ Pani myśli, czy można zmienić dostawcę energii elektrycznej, tak jak się zmienia np. bank? (dane w procentach)
 

Źródło: ARC Rynek i Opinia, 23.12.2013

Z badania wynika, że większą wiedzę w tym zakresie mają mężczyźni (67%) niż kobiety (57%). Patrząc na wiek badanych zdecydowanie najbardziej rozeznane w tym temacie są osoby powyżej 35 roku życia. Jednocześnie im większe miasto, tym większa wiedza na temat możliwości zmian dostawcy prądu. Najwięcej zgodnych z rzeczywistością odpowiedzi udzielili mieszkańcy województw: małopolskiego, mazowieckiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego.


Czy rozważa Pan/ Pani zmianę dostawcy energii elektrycznej? (dane w %)
 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, 23.12.2013

Zdecydowania większość (76%) badanych, którzy wiedzą, że mają możliwość zmiany dostawcy energii elektrycznej przyznaje, że nie ma takiego zamiaru. Najbardziej zainteresowani zmianą dostawcy prądu są mężczyźni, mieszkający w dużych miastach, jednak nie w tych największych - powyżej 500 tysięcy mieszkańców. Zdecydowanie najczęściej zmianę dostawcy prądu rozważają mieszkańcy województw: lubelskiego, podlaskiego i zachodnio-pomorskiego.

Główne przyczyny, dla których respondenci nie są zainteresowani zmianą dostawcy prądu (dane w %)/ odpowiadały wyłącznie osoby, które wiedzą, że jest taka możliwość

 


Źródło: ARC Rynek i Opinia, 23.12.2013

 "Z naszego badania wynika, że deklaratywnie stosunkowo wysoki odsetek osób ma świadomość możliwości zmiany dostawcy energii elektrycznej. Jednocześnie bardzo niski odsetek osób jest zainteresowanych zmianą dostawcy, co może oznaczać, że być może konsumenci słyszeli o takiej możliwości, jednak nie są zdecydowani wykonać dalsze kroki - nie wiedzą, gdzie można porównać ceny poszczególnych dostawców oraz w jaki sposób dokonać zmiany i mają liczne obawy związane ze zmianą. Mimo iż zgodnie z danymi Urzędu Regulacji Energetyki liczba osób zmieniających dostawcę prądu systematycznie rośnie, to jednak nadal odsetek osób korzystający z takiej możliwości jest niewielki - zgodnie z naszymi badaniami około 2% osób deklaruje, że dokonało zmiany dostawcy energii. Dla porównania ? w Wielkiej Brytanii po 15 latach od uwolnienia rynku energetycznego 35% osób zmieniło chociaż raz dostawcę, jak wynika z badania przeprowadzonego dla Ofgem. Konieczne są bardziej intensywne działania w zakresie edukacji pokazujące w praktyce polskim konsumentom, co może potencjalnie dać i na czym powinna się opierać decyzja o zmianie lub pozostanie u dotychczasowego dostawcy" - mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia

Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI (internetowe wywiady online), na ogólnopolskiej próbie odbiorców energii elektrycznej N=1271, w dniach 17-23 grudnia 2013 r.

 

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)
Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia