Ponad połowa Polaków przyznaje, że dobrze orientuje się w trendach modowych. Dla podobnego odsetka moda ma znaczenie. Respondenci twierdzą, że znacznie częściej kupują odzież niż obuwie i te pierwsze zakupy charakteryzują się większą spontanicznością. Największa grupa badanych określa swój styl ubierania jako "casual, miejski", zaś najbardziej popularnymi markami wśród respondentów są: H&M i Reserved jako marki odzieżowe oraz CCC i Nike jako marki obuwia - wynika z badania "Moda polska 2014" ARC Rynek i Opinia.


Dla 57% Polaków moda ma znaczenie, nieco niższy odsetek - 52% - przyznaje, że dobrze orientuje się w trendach modowych. Znacznie większą uwagę do mody przywiązują kobiety - aż 61% z nich uważa, że zna się na modzie. W przypadku mężczyzn ten odsetek jest dużo niższy - 37% mężczyzn uznaje się za znawców mody, ale aż dla 54% istotne jest ubieranie się zgodnie z obowiązującymi trendami.
Sumarycznie głównym źródłem, z którego respondenci czerpią informacje na temat mody jest Internet, przy czym w przypadku kobiet nieco większą rolę odgrywa prasa.

 
Źródła informacji na temat trendów (możliwość wyboru wielu odpowiedzi, odpowiadały osoby, które zadeklarowały, że znają się na trendach)
 
Źródło: Badanie "Moda polska 2014", ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2014


"Z naszego badania wynika, że bardzo dużą rolę - zwłaszcza w przypadku mężczyzn - w kształtowaniu stylu mają znajomi. O ile wyraźnie widać, że kobiety starają się podążać za trendami wskazywanymi przez specjalistów, o tyle mężczyźni w niemal tak samo wysokim stopniu jak prasie czy telewizji ufają w kwestiach mody osobom ze swojego środowiska" - mówi Piotr Juszczyk z ARC Rynek i Opinia.


Respondenci przyznają, że zakup obuwia jest zwykle bardziej przemyślany niż zakup odzieży. Największy odsetek badanych kupuje obuwie wtedy, kiedy zniszczy im się to, w którym chodzą (44%) lub kiedy potrzebują obuwia na konkretną okazję (43%). Najpopularniejszą marką obuwia jest wśród kobiet marka CCC (25%), a wśród mężczyzn Nike (34%).


Jak często kupuje Pan/ Pani obuwie?


 
Źródło: Badanie "Moda polska 2014", ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2014

Zakup odzieży cechuje się znacznie większą spontanicznością. Respondenci przyznają, że odzież kupują częściej niż obuwie. Najpopularniejszymi markami odzieżowymi są wśród kobiet - H&M, a wśród mężczyzn - Reserved.

Jak często kupuje Pan/Pani odzież?


 
Źródło: Badanie "Moda polska 2014", ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2014


Styl "casual, miejski" jest wiodącym stylem ubierania, przy czym wybierają go głównie młodzi ludzie, z dużych miast, wydający na ubrania więcej niż przeciętnie. Na styl sportowy decydują się głównie mniej zasobni dojrzali mężczyźni, zaś na klasyczną elegancję - osoby dojrzałe i zasobniejsze, zarówno kobiety i mężczyźni. Styl romantyczny jest zdecydowanie charakterystyczny dla kobiet.


W jakim stylu się Pan/ Pani ubiera?


 
Źródło: Badanie "Moda polska 2014", ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2014

 "Gdy spojrzymy na osoby spacerujące chodnikami miast i porównamy z fotografiami sprzed 20 lat, szybko zauważymy, że obecnie panuje większa różnorodność w sposobie ubierania się. Wynika to po części z większej zasobności Polaków, po drugie z większej otwartości i chęci bawienia się modą, a po trzecie z większej dostępności marek międzynarodowych oraz rozwoju rodzimych marek odzieżowych i obuwniczych.  Wyniki naszego badania pokazują, że większość osób robiących zakupy centrach handlowych chce ubierać się modnie. Co znaczy modnie? W dzisiejszych czasach to najczęściej "na luzie, ale z klasą". Z tego względu wiodącym stylem ubierania się jest casual, miejski. Dość dobrze ten styl identyfikują duże sieci odzieżowe takie jak H&M czy  Reserved, które zaskarbiły sobie serca klientów i od dłuższego cieszą się popularnością w Polsce." - mówi Piotr Juszczyk z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
Badanie było realizowane metodą CAWI na panelu internetowym epanel.pl, próba N=1000. Respondentami były osoby, które w ciągu ostatnich 3 miesięcy kupiły dla siebie odzież i/lub obuwie, a na zakupy odzieży i obuwia w centrach handlowych wydają miesięcznie więcej niż 200 złotych. Wiek respondentów: 18-55 lat, 60% kobiet; 1/3 mieszka w miastach powyżej 500 tys. Mieszkańców, 10% - mieszkańcy wsi.


Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia