Z badania dotyczącego marek luksusowych przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia dla Rzeczpospolitej wynika, że badani często wskazują jako marki luksusowe marki popularne. Liderami w poszczególnych kategoriach produktów, wskazanymi przez respondentów jako luksusowe, zostali: Mercedes-Benz (motoryzacja), Sony (RTV), Black Red White (meble), Finlandia (alkohole), Adidas (odzież), Chanel (kosmetyki) oraz Apart (biżuteria).
 
Eksperci ARC Rynek i Opinia na temat wyników badania:
 
Łukasz Mazurkiewicz: Polscy konsumenci mają ograniczony kontakt z naprawdę luksusowymi markami, co wynika z małej obecności marketingowej tych marek na naszym rynku. Dlatego też respondenci pytani o marki luksusowe, często wymieniają marki popularne i to niezależnie od miejsca zamieszkania – również mieszkańcy największych miast wydają się mieć ograniczona wiedzę o markach luksusowych. Ich brak lub niewielka obecność w Polsce wynika z kolei z faktu, że finansowo Polaków często na takie dobra nie stać, a najzamożniejsi, którzy w większym stopniu są świadomi, które marki rzeczywiście luksusowe są, często dokonują zakupów za granicą, gdzie mają w tym zakresie większy wybór – i ze względu na wyższy popyt na te towary – również niższe ceny.
 
Adam Czarnecki: Rynek dóbr luksusowych można definiować na różne sposoby: w kategorii ceny produktów danej marki, jej wizerunku, dostępności lub zainteresowania ze strony osób zamożnych. Postrzeganie luksusu jest uzależnione przede wszystkim od poziomu dochodów, istotne jest również miejsce zamieszkania, a tym samym dostępność produktów luksusowych. Oznacza to, że osoby gorzej zarabiające i mieszkające w mniejszych miejscowościach postrzegają luksus inaczej, co widoczne jest w wynikach badania, gdzie pośród marek rzeczywiście luksusowych pojawiają się często marki popularne. Kategorie, w których respondentom najłatwiej było wymienić marki luksusowe to alkohole i samochody. W przypadku pierwszej z nich – najwięcej osób również deklarowało, że dokonało zakupu produktu danej marki, czego powodem jest fakt dostępności również luksusowych alkoholi niemal w każdym większym sklepie spożywczym, a także cena – mimo iż alkohole luksusowe kosztują więcej niż produkty marek popularnych, to jednak większość osób pracujących może sobie na taki wydatek czasami pozwolić. Interesujące jest, że wielu markom popularnym udało się stworzyć wizerunek marki luksusowej i tego z pewnością należy tym markom pogratulować. Z naszego badania wynika, że respondenci mieli największy problem ze wskazaniem marek luksusowych biżuterii. Może to wynikać z faktu, że biżuteria sama w sobie jest traktowana przez wiele osób jako dobro luksusowe i marka odgrywa tutaj znacznie mniejszą rolę.
 
Informacja o badaniu
Badanie zrealizowane przez instytut ARC Rynek i Opinia w dniach 19-22.03.2012 metodą CAWI na internetowym panelu badawczym Epanel.pl na reprezentatywnej pod względem wieku oraz miejsca zamieszkania próbie osób dorosłych (próba N=1025).

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia