Lojalność w supermarkecie

Zdecydowanie najbardziej popularnymi programami lojalnościowymi są programy organizowane przez supermarkety i hipermarkety (48%) oraz stacje paliw (26%). Pierwsze z nich odnotowały również największy wzrost zainteresowania w ciągu ostatniego roku - o 7%. Znacząca większość (80%) uczestników programów lojalnościowych to uczestnicy aktywni, znający swój status w programie i korzystający z niego. 41% uczestników najpopularniejszych programów deklaruje, że zdarzyło im się zmienić miejsce zakupu produktu lub usługi, jeśli nagradzane było to dodatkowymi punktami lub benefitami w programie - wynika z Monitora Programów Lojalnościowych 2012 ARC Rynek i Opinia.

Hipermarkety i supermarkety znacząco umocniły swoją pozycję na rynku programów lojalnościowych. Jednocześnie, mimo zmiany regulacji prawnej dotyczącej działań BTL i ATL w aptekach, plasują się one na trzecim miejscu wśród najbardziej popularnych kategorii programów lojalnościowych.

Najpopularniejsze kategorie programów lojalnościowych 


 
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych 2012, ARC Rynek i Opinia, sierpień 2012

Najbardziej znanym programem lojalnościowym i tym samym programem, który w ciągu ostatniego roku najwięcej zyskał na znajomości (10 punktów procentowych) jest Tesco Clubcard. Jednocześnie wśród pięciu najbardziej znanych programów lojalnościowych aż cztery pozwalają na zbieranie punktów w sieciach spożywczych.

Najbardziej znane programy lojalnościowe (znajomość spontaniczna)


 
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych 2012, ARC Rynek i Opinia, sierpień 2012

"Najbardziej popularne kategorie programów lojalnościowych są zbieżne z częstotliwością dokonywania zakupów w danym miejscu. Dlatego też najpopularniejszą kategorią programów lojalnościowych są supermarkety i hipermarkety. Jednocześnie wysokie wzrosty znajomości - zwłaszcza w przypadku programu Tesco Clubcard - to z pewnością zasługa dobrej organizacji programu i odpowiedniej komunikacji marketingowej" - mówi Piotr Juszczyk z ARC Rynek i Opinia.

80% uczestników programów lojalnościowych jest aktywna w ramach programów. 26% stanowią osoby bardzo aktywne, które na bieżąco znają swój status w programie i starają się zawsze z niego korzystać. Najliczniejsza grupa to osoby aktywne, które od czasu do czasu sprawdzają swój status oraz okazują kartę programu, gdy przypomni im o tym sprzedawca. Najmniej liczna grupa to osoby wycofane, które wprawdzie się w programie zarejestrowały, jednak nie korzystają z niego - wśród tych osób najwyższy odsetek stanowią osoby z grupy wiekowej powyżej 55 lat.

Aktywność uczestników w programach lojalnościowych


 
Źródło: Monitor Programów Lojalnościowych 2012, ARC Rynek i Opinia, sierpień 2012

"Nasze badanie pokazuje, że stopień aktywności w ramach poszczególnych programów lojalnościowych jest wysoki. Około 40% uczestników programów twierdzi, że zintensyfikowało zakupy w danej sieci pod wpływem uczestnictwa w programie - większość z tych osób stanowią ludzie młodzi. Niemal połowa osób korzystających z najpopularniejszych programów lojalnościowych deklaruje, że zmieniają czasami  miejsce zakupu produktu lub usługi, jeśli mogą otrzymać dodatkowe punkty. To duży potencjał" - dodaje Piotr Juszczyk.


O badaniu
Monitor Programów Lojalnościowych (2012) to badanie realizowane cyklicznie przez ARC Rynek i Opinia. Badanie miało charakter ilościowy i zostało zrealizowane metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych). Badanie przeprowadzono w dniach 20.07.- 05.08.2012 r. W pierwszej części badania przeprowadzono wywiady na reprezentatywnej próbie (wiek, płeć, wielkość miejscowości zamieszkania, województwo oraz wykształcenie) dorosłych Polaków N=1005, w celu uzyskania informacji na temat penetracji programów lojalnościowych w populacji 18+. Ostatecznie uzyskano: N=814 wywiadów z osobami biorącymi udział w przynajmniej jednym programie lojalnościowym.

 

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia