W tzw. kryzysowym roku spadła liczba uczestników programów lojalnościowych – obecnie bierze w nich udział co piąty Polak. Zdobycie i utrzymanie wierności polskich konsumentów jest coraz trudniejsze. Stacje benzynowe są nadal mocne lojalnością – pokazują wyniki raportu ARC Rynek i Opinia „BTL Monitor 2009/2010”.

„Choć tegoroczne wyniki BTL Monitor pokazują, że najsilniejszą grupę polskich kupujących stanowią lojalni, stawiający na markę konsumenci (1/3 Polaków), lojalność polskich konsumentów stanowi poważne wyzwanie. Programy lojalnościowe – jako długofalowa forma działań budujących relację klienta z marką - w obliczu spowolnienia gospodarczego stanęły przed dużym wyzwaniem. Muszą sprostać bieżącym potrzebom konsumentów, oczekujących szybszych niż zwykle profitów” – komentuje Marzena Białasek, koordynatorka badania BTL Monitor, ARC Rynek i Opinia.

Właśnie w czasie dekoniunktury szczególna powinna być dbałość o zatrzymanie wiernych klientów.
I tu dobrym narzędziem są programy lojalnościowe. Wyniki tegorocznej fali BTL Monitor wskazują, że potrafią one skutecznie związać konsumenta z marką (ponad 1/3 badanych uczestniczy w swoich programach ponad 5 lat!). Dwa główne przesłania płynące z raportu mają źródło w spowolnieniu gospodarczym. Po pierwsze trend spadkowy uczestnictwa w programach lojalnościowych uległ przyspieszeniu. Po drugie, lojalność w „czasie kryzysu” ulega redefinicji – Polacy oczekują szybkiego zaspokojenia potrzeb konsumenckich.

Efekt czyni lojalność

Wprowadzenie programów lojalnościowych jest zachętą do nabycia produktu lub usługi dla 2/5 badanych – 38% Polaków twierdzi, że pod wpływem programu lojalnościowego zaczęła częściej kupować. Większość konsumentów nadal jednak deklaruje, że wprowadzenie programu nie miało wpływu na ich zakupowe decyzje.

„Kryzysowe” uczestnictwo


Nadal maleje grupa osób deklarujących uczestnictwo w chwili obecnej w programie lojalnościowym.
W 2009 roku udział w przynajmniej jednym programie lojalnościowym potwierdza co piąty Polak, co oznacza dość wyraźny spadek w porównaniu z 2008 r.

Stacje benzynowe silne lojalnością

Programy lojalnościowe to wciąż i niezmiennie domena stacji benzynowych, super- i hipermarketów oraz operatorów telefonii komórkowej. Zdecydowana większość (60%) uczestników programów lojalnościowych korzysta z nich na stacjach benzynowych właśnie.

Gdy przyjrzymy się potencjałowi programów w konkretnych branżach – widać, że hipermarkety
i supermarkety wciąż powinny kierować nową ofertę do nowych konsumentów – w 2009 r. aż 46% Polaków zadeklarowało chęć uczestniczenia w ich programach lojalnościowych. Tu widać wyraźnie paradoks - z jednej strony spadek uczestnictwa w porównaniu z rokiem ubiegłym, z drugiej jednak wyrażona chęć udziału w programach lojalnościowych branż takich jak: operatorzy telefonii komórkowej, wspomniane hipermarkety, czy „lojalnościowo silne” stacje benzynowe.

Kontakt w sprawie zakupu raportu:
Marek Chechłacz
Specjalista ds. Sprzedaży
marek.chechlacz@arc.com.pl
kom.: +48 502 505 217

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia