Lojalni za gotówkę

Polskim konsumentom korzystającym z programów lojalnościowych najbardziej zależy na gotówce, czy to w postaci rabatu, zniżki czy bonu na zakupy. W ciągu ostatniego roku widać niewielki wzrost odsetka osób aktywnych w programach. Jednocześnie uczestnicy programów lojalnościowych przyznają, że ich lojalność w stosunku do marki, z której programu korzystają ma głównie charakter transakcyjny - wynika z najnowszego Monitora Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia.

Odsetek polskich konsumentów, którzy deklarują udział w przynajmniej jednym programie lojalnościowym od kilku lat utrzymuje się na podobnym poziomie - około 50% (2013 ? 53%). Jednocześnie zmienia się stosunek konsumentów do programów. Konsumenci  w coraz większym stopniu są zainteresowani korzyściami materialnymi, o których wyborze sami decydują - w stosunku do ubiegłego roku znacząco wzrosła atrakcyjność nagród będących niejako substytutem gotówki. W przypadku benefitów niematerialnych, najwyżej cenioną wartością wśród uczestników jest otrzymywanie, wcześniej niż pozostali klienci, informacji o wyprzedażach i eventach.

Benefity uzyskiwane w programach lojalnościowych, które najwięcej zyskały na popularności w ciągu ostatniego roku
 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, Monitor Programów Lojalnościowych, październik 2013

"Nasze badanie dotyczące programów lojalnościowych potwierdza popularyzację coraz powszechniejszej idei smart shoppingu, w ramach której konsumenci bardziej uważnie i zdecydowanie mniej spontanicznie podchodzą do swoich zakupów. Widać to choćby w preferencji benefitów uzyskiwanych z programów lojalnościowych oraz w niedużym, ale jednak wzroście aktywności w ramach programu. Konsumenci skłaniając się ku benefitom związanym z gotówką czy rabatami dają wyraz temu, że to oni chcą decydować, w jaki sposób wydadzą uzyskane pieniądze będące nagrodą za to, że robią zakupy w danym sklepie" - mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

W ciągu ostatniego roku wyraźnie zmalał odsetek osób zupełnie nie interesujących się programem lojalnościowym, w którym uczestniczą, nieco zwiększył się  odsetek osób, które są aktywne w programie.

Aktywność uczestników programów lojalnościowych
 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, Monitor Programów Lojalnościowych, październik 2013

W tegorocznym badaniu zdecydowanie widoczny jest wzrost chęci chronienia własnych danych osobowych i prywatności. Największą barierą wejścia do programu jest dla konsumentów konieczność przekazania jakichkolwiek danych osobowych.


Konieczność podania których z poniższych danych zniechęciłoby Pana/ Panią do przystąpienia do programu lojalnościowego (TOP 5)/ możliwość udzielenia kilku odpowiedzi

Źródło: ARC Rynek i Opinia, Monitor Programów Lojalnościowych, październik 2013

Informacja o badaniu
Badanie "Monitor Programów Lojalnościowych" miało charakter ilościowy i zostało zrealizowane metodą CATI (wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych). Badanie przeprowadzono w dniach 02.09.? 20.09.2013 r. W pierwszej części badania przeprowadzono wywiady na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków N=1005, w celu uzyskania informacji na temat penetracji programów lojalnościowych w populacji 18+. W drugiej części badania realizowano booster ? wywiady na próbie celowej z respondentami biorącymi udział w przynajmniej jednym programie lojalnościowym (N=822).

 

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)
Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia