Kultura w kryzysie

Zainteresowanie kulturą wśród Polaków jest niezmiennie na podobnym, niskim poziomie. Niemal 3/4 badanych deklaruje, że nie interesuje się tą dziedziną życia. Jednocześnie respondenci, którzy obejrzeli osobiście lub w telewizji wydarzenie kulturalne, w zdecydowanej większości nie potrafią wskazać jego sponsora - wynika z badania Sponsoring Monitor 2012/ 2013 ARC Rynek i Opinia.

W ciągu ostatniego roku nieznacznie wzrosła liczba osób deklarujących zainteresowanie kulturą (z 23% do 27%). Jednocześnie zdecydowanie największa grupa osób deklaruje, że w ogóle nie interesuje się kulturą (43%).

Zainteresowanie kulturą (2010-2012)


Źródło: ARC Rynek i Opinia, styczeń 2012

Wśród osób, które zadeklarowały, że trochę lub bardzo interesują się kulturą, najbardziej popularnymi sposobami kontaktu z kulturą są: oglądanie telewizji (98%), oglądanie filmów na DVD (46%), chodzenie do kina (44%) oraz czytanie książek (37%). Jednocześnie, niezależnie od rodzaju wydarzenia kulturalnego, niewielu uczestników wydarzeń kulturalnych zauważyło sponsora danego wydarzenia. Najbardziej zauważalni są sponsorzy pikników i festynów (16%) oraz koncertów jazzowych (14%). W przypadku pozostałych wydarzeń kulturalnych zauważalność sponsora sięga nie więcej niż 9%.

Udział w wydarzeniach kulturalnych a zauważalność sponsora
 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, styczeń 2012


"Z naszego badania jasno wynika, że sponsorzy wydarzeń kulturalnych są w bardzo małym stopniu zauważalni przez odbiorców. Z jednej strony może to wynikać z faktu, że część wydarzeń kulturalnych w ogóle nie jest sponsorowana, np. większość spektakli teatralnych. Z drugiej strony, w porównaniu np. ze sponsoringiem sportu, sponsorzy wydarzeń kulturalnych mają często mniejsze możliwości ekspozycji swojego logotypu - nie zrobią tego np. na koszulkach. Ponadto, wsparcie medialne dla wydarzeń kulturalnych jest nieporównywalnie mniejsze niż np. wsparcie medialne dla wydarzeń sportowych" - mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia - "Można zadać sobie pytanie, czy istnieje możliwość podjęcia działań, które spowodują, że Polacy w większym stopniu będą interesowali się kulturą? Na pewno ciekawe wydarzenia kulturalne, odpowiednio nagłośnione, mogłyby spowodować większy zwrot ku kulturze. Pozostaje również kwestia edukacji kulturalnej - o ile w sferze edukacji sportowej sporo się dzieje - istnieje duża liczba wydawnictw promujących zdrowy, sportowy styl bycia, młodzież i osoby dorosłe są namawiane do czynnego uprawiania sportu, o tyle kultura często traktowana jest jako luksus dla osób, które mają przede wszystkim dużo czasu, lecz również pieniędzy. Być może kilku
strategicznych sponsorów i odpowiednie działania edukacyjne w tym obszarze sprawiłyby, że z roku na rok coraz większa liczba osób nie przechodziłaby obok kultury obojętnie" - dodaje.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia