Komunikacja miejska pod lupą

Metro, trolejbusy i tramwaje - to zdaniem pasażerów najlepsze środki komunikacji miejskiej. Najbardziej pozytywne opinie na temat komunikacji miejskiej w swoim mieście mają mieszkańcy Trójmiasta i Warszawy, najbardziej negatywne zaś - Poznania i Wrocławia. Jednocześnie mieszkańcy wszystkich badanych miast uważają, że bilety na komunikację miejską są za drogie, a kierowcy i maszyniści umiarkowanie uprzejmi - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.

Zdecydowanie najwyższe oceny w rankingu środków komunikacji miejskiej zdobyło warszawskie metro, w szczególności za punktualność i częstotliwość kursowania. Najgorszą ocenę otrzymała Szybka Kolej Miejska (SKM) działająca w Warszawie i Trójmieście, przy czym mieszkańcy stolicy znacznie lepiej oceniają jej funkcjonowanie (ocena: 3,4) niż mieszkańcy Trójmiasta (ocena: 2,8). W każdym z badanych miast autobusy wypadły gorzej niż tramwaje, zwłaszcza z powodu braku punktualności.

Średnie ocen dla poszczególnych środków komunikacji miejskiej dla pięciu miast: Kraków, Poznań, Trójmiasto, Warszawa, Wrocław (skala od 1 do 5, przy czym 1 - bardzo źle, 5 - bardzo dobrze)
 
 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, styczeń 2013

Ocena poszczególnych środków komunikacji miejskiej, średnie ocen dla pięciu miast: Kraków, Poznań, Trójmiasto, Warszawa, Wrocław (skala od 1 do 5, przy czym 1 oznacza "bardzo źle", zaś 5 - "bardzo dobrze")
 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, styczeń 2013

Mieszkańcy wszystkich badanych miast uważają, że ceny biletów na komunikacje miejską w ich mieście są za wysokie. Najmniej krytycznych głosów pojawia się w Trójmieście i Wrocławiu.

Jak ocenia Pan/ Pani ceny biletów na komunikację miejską w Pana/ Pani mieście? (skala od 1 do 5, przy czym 1 - są adekwatne do jakości, 5 - są zdecydowanie za wysokie)
 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, styczeń 2013

"Spośród badanych przez nas polskich miast najgorzej komunikacje miejską w ich mieście oceniają poznaniacy i wrocławianie. Nie oznacza to jednak, że komunikacja w tych miastach funkcjonuje gorzej niż gdzie indziej, może jednak wskazywać, że oczekiwania podróżnych są wyższe niż oferowany standard. W ocenie ogólnej najlepiej wypadły środki komunikacji, które nie są dostępne w całej Polsce, tj. metro i trolejbus. Możemy przypuszczać, że tramwaje dostały wyższe oceny niż autobusy, gdyż są mniej podatne na korki i tym samym w większym stopniu gwarantują punktualne przybycie do celu. Analizując wyniki badania warto zwrócić uwagę na fakt, że komunikacja miejska - podobnie jak np. służba zdrowia - zawsze jest narażona na krytykę ze strony jej użytkowników, gdyż sposób jej funkcjonowania wpływa wprost na komfort lub jego brak w naszym życiu na co dzień. Spóźniony lub przepełniony tramwaj lub autobus, nieprzyjemny zapach wewnątrz czy korek mogą skutecznie i negatywnie wpłynąć przynajmniej na pierwsze godziny naszego dnia oraz zepsuć ostatnie - kiedy wracamy do domu" - mówi Marek Lekki z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
Badanie przeprowadzone w dniach 4-7.01.2013 metodą CAWI (badania on-line) na reprezentatywnej pod względem wieku i płci próbie osób korzystających z komunikacji miejskiej z pięciu miast Polski, próba internautów N=2058 (Warszawa: N=579, Wrocław: N=343, Kraków: N=343, Trójmiasto: N=444, Poznań: N=349).

 

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia