Działania sponsoringowe coraz skuteczniejsze

Z najnowszego badania Sponsoring Monitor 2013/2014 ARC Rynek i Opinia wynika, że Polacy coraz lepiej rozpoznają sponsorów sportu. Coraz częściej też oglądając osobiście wydarzenie sportowe zauważają sponsorów. Za najaktywniejszych sponsorów sportu uważane są marki: Biedronka, Adidas i Orange.

Badanie Sponsoring Monitor 2013/2014 podsumowujące 2013 rok w sporcie i kulturze w kontekście sponsoringowym wykazało, że rośnie świadomość sponsoringu wśród Polaków, zaś sponsorzy coraz częściej trafiają ze swoją komunikacją do odpowiednich grup odbiorców. Dzięki temu, w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania, Polacy coraz częściej właściwie kojarzą sponsorów poszczególnych dyscyplin i wydarzeń sportowych.


 
Źródło: Sponsoring Monitor 2013/2014, ARC Rynek i Opinia, luty 2014, badanie obejmuje wyniki z całego 2013 roku

Najbardziej zauważalni sponsorzy najpopularniejszych dyscyplin sportowych (odpowiadały osoby, które wydarzenie dotyczące danej dyscypliny oglądały osobiście)

  • Piłka nożna - Biedronka (22% wskazań), T-Mobile (19% wskazań), zauważalność sponsora: 75%
  • Skoki narciarskie - Red Bull (21% wskazań), zauważalność sponsora: 57%
  • Siatkówka - Plus (30% wskazań), zauważalność sponsora: 60%
  • Boks - Wojak (9% wskazań), zauważalność sponsora: 42%
  • Sporty walki typu K1, MMA - Tiger Energy Drink (6% wskazań), zauważalność sponsora: 39%
  • Formuła 1 - Red Bull  (11% wskazań), zauważalność sponsora: 67%
  • Narciarstwo biegowe - Raiffeisen Polbank (21% wskazań), zauważalność sponsora: 52%
  • Piłka ręczna - PGNIG (8% wskazań), zauważalność sponsora:  43%
  • Rajdy samochodowe - Orlen (19% wskazań), zauważalność sponsora: 64%
  • Lekkoatletyka - Orlen (5% wskazań), zauważalność sponsora: 38%

Źródło: Sponsoring Monitor 2013/2014, ARC Rynek i Opinia, luty 2014, badanie obejmuje wyniki z całego 2013 roku

"Sponsoring sportowy ma duży wpływ na rozwój polskiego sportu. Po wielkim sukcesie Kamila Stocha i innych polskich skoczków narciarskich, którzy znaleźli się wśród najlepszych zawodników na świecie - mówi się o tym, że fakt posiadania przez Polskę silnej drużyny w tej dyscyplinie jest w dużej mierze zasługą wieloletniego sponsora skoków - firmy Lotos. Patrząc na biegi narciarskie - tutaj również, oprócz wielkiego talentu i ogromnego nakładu pracy Justyny Kowalczyk, potrzebne było wsparcie finansowe, jakie zapewnia Raiffeisen Polbank.  Żadna dyscyplina sportowa nie ma szans rozwijać się bez nakładów finansowych" - mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.


W przypadku zimowych dyscyplin sportowych - oprócz skoków i biegów narciarskich - żadna z dyscyplin nie uzyskała zainteresowania wyższego niż 10% wśród osób trochę lub bardzo interesujących się sportem. W związku z tym dostrzegalność sponsorów tych dyscyplin też jest marginalna.

Najbardziej aktywnymi sponsorami sportu zdaniem respondentów są marki: Biedronka, Adidas i Orange. Jednocześnie porównując wyniki z 4 ostatnich lat największy skok znajomości (wskazania spontaniczne) odnotowała Biedronka (+15 pkt. proc.), a także T-Mobile (+8 pkt. proc.) oraz Coca-Cola (+7 pkt. proc.).

Aż 85% badanych, czyli podobny odsetek co w roku ubiegłym, ma stosunek pozytywny lub neutralny do marek, które angażują się w działania sponsoringowe. Niemal co trzeci badany (29%) zadeklarował, że jego stosunek do firmy, która jest sponsorem, zmienia się na korzyść. Ponadto, świadomość, że dana marka angażuje się w sponsoring, pozytywnie wpływa na chęć zakupu produktów tej właśnie firmy na poziomie deklaratywnym. Wyniki badania pokazują, że co piąta osoba chętniej kupowałaby produkty i usługi firmy, którą zna jako sponsora sportu lub kultury.

Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to cykliczne badanie przeprowadzane przez ARC Rynek i Opinia od 14 lat, co pozwala na obserwowanie trendów w sporcie. Badanie "Sponsoring Monitor 2013/2014" zostało przeprowadzone metodą bezpośrednich wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CAPI) na reprezentatywnej próbie N=1815 mieszkańców Polski w wieku 15-65 lat. Próba badania miała charakter losowo-udziałowy i była reprezentatywna ze względu na: typ miejscowości zamieszkania respondentów, alokację terytorialną w postaci województwa, płeć, wiek oraz wykształcenie. Realizacja badania "Sponsoring Monitor 2013/2014" odbyła się w 3 falach w dniach: I pomiar (zimowo-wiosenny): 6-19 maja 2013 (N=601), II pomiar (letni): 16-27 września 2013 (N=603), III pomiar (jesienny): 5-21 grudnia 2013 (N=611).

 

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)
Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia