Czego boją się internauci?

Włamanie do konta bankowego, ujawnienie numeru karty kredytowej, przejęcie loginów i haseł - to dla internautów najbardziej ryzykowne obszary związane z korzystaniem z sieci, bardziej ryzykowne niż na przykład śledzenie aktywności w Internecie przez służby państwowe - tak wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
 
Trzy czwarte osób korzystających z Internetu uważa włamanie do serwisu bankowego i kradzież pieniędzy z ich konta potencjalnie za najbardziej groźną i niepokojącą sytuację związaną z korzystaniem z sieci. Jednocześnie jeśli chodzi o ujawnienie danych to największa obawa dotyczy loginów, haseł, numerów kont i kart kredytowych. Respondenci podkreślają, że z biegiem lat siła zagrożeń płynących z korzystania z sieci systematycznie rośnie.


Które z poniższych sytuacji związanych z korzystaniem z Internetu są Pana/ Pani zdaniem najbardziej groźne i niepokojące?

 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, luty 2016


Ujawnienia których danych się Pan/ Pani najbardziej obawia?
 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, luty 2016


Respondenci pytani o opinie dotyczące nowej ustawy o policji umożliwiającej śledzenie aktywności w Internecie dostrzegają zarówno ogromne zagrożenia z tym związane, jak i możliwości.


Zjawiska, na które nowelizacja ustawy o policji wpłynie pozytywnie
 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, luty 2016


Zjawiska, na które nowelizacja ustawy o policji wpłynie negatywnie
 
Źródło: ARC Rynek i Opinia, luty 2016


"Świadomość zagrożeń związanych z korzystaniem z sieci jest wysoka wśród polskich internautów. Obawiamy się głownie o bezpieczeństwo związane z naszymi finansami. W porównaniu do obaw o ujawnienie danych logowania do serwisów transakcyjnych i bankowych - stosunkowo niewielką wagę przywiązujemy do swojej prywatności związanej z aktywnością w mediach społecznościowych i na innych serwisach WWW, jak również mającej związek z naszymi upodobaniami zakupowymi. Pod tym pod tym względem jesteśmy podobni do Internautów z innych krajów zachodu, w tym amerykańskich (badania PEW Research Center). Jednakże akceptacja Polaków dla inwigilacji ze strony organów państwowych jest dużo niższa niż w krajach zachodnich. Może to wynikać z faktu naszego wciąż niewielkiego poczucia zagrożenia atakami terrorystycznymi. W łatwym dostępie do naszych danych widzimy przewagę zagrożeń nad korzyściami. Najbardziej obawiamy się nadużyć ze strony służb, ale widzimy także i plusy - przede wszystkim w postaci możliwości skuteczniejszej walki z patologiami oraz terroryzmem. Według badań prowadzonych na zachodzie - zwiększone możliwości inwigilacji obywateli odbiły się na sposobie korzystania z Internetu i telefonów. Czas pokaże czy tak samo stanie się i u nas, czy też - zaakceptujemy to jako niezagrażający nam element naszej codzienności, podobnie jak ma to miejsce z wszechobecnymi kamerami monitoringu wizyjnego"  - komentuje Piotr Czyżewski, Dyrektor ds. Rozwoju w ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2016 roku przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online na własnym panelu internetowym) na reprezentatywnej (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania) grupie respondentów, N=1000.


Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia