W dalszym ciągu największą popularnością wśród polskich konsumentów cieszą się stosunkowo nieskomplikowane formy promujące konsumpcję. Jednocześnie nieznacznie wzrosła liczba osób, które deklarują, iż promocja zupełnie na nie nie działa oraz, że zawsze wybierają ten sam produkt, niezależnie od promocji – wynika z najnowszej fali raportu BTL Monitor, corocznie przygotowywanego przez ARC Rynek i Opinia.
 
„W dojrzałej fazie w jakiej już od jakiegoś czasu znajduje się polski rynek, nie następują radykalne zmiany w znajomości form promocji” – mówi Marzena Białasek, badaczka z ARC Rynek i Opinia. Czołówka najpopularniejszych rodzajów promocji, zetkniecie z którymi deklaruje najwięcej osób, jest od lat ustalona. Są to stosunkowo nieskomplikowane formy promujące konsumpcję (dwa produkty w cenie jednego) oraz działania nastawione na zwiększenie popytu – degustacje, rozdawanie darmowych próbek lub próbki dołączone do innego zakupu. Klasyczna promocja cenowa polegająca na okresowej obniżce ceny produktu, znalazła się w tym roku ponownie na czwartym miejscu w rankingu znajomości. Co ciekawe, obserwowalny jest również utrzymujący się wzrost znajomości tych form promocji, które niejako zostawiają pieniądze w portfelu kupującego – rabat lub zniżka na zakupy powyżej jakiejś kwoty oraz kupon rabatowy za zakup produktu.  

Po znacznym zeszłorocznym wzroście znajomości promocji nastawionych na zakup łączony – pakiet usług za niższą cenę, w tym roku zauważalny jest jej spadek. Może być to związane z powszechnym stosowaniem tego narzędzia szczególnie na rynku usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych (triple/quadra play), co powoduje, że konsumenci przechodzą nad nimi do porządku dziennego – często nawet ich nie zauważając.

W tegorocznym badaniu zanotowano stosunkowo niższą atrakcyjność okresowej obniżki cenowej jako zachęty do zakupu w wielu badanych branżach, przy jednoczesnym wzroście przychylności dla promocji opartych o mechanizm rabatów, większej ilości produktu oraz produktów dołączanych do zakupu głównego. „Może to odzwierciedlać coraz bardziej sceptyczne podejście konsumentów do promocji cenowych” – mówi Marzena Białasek, badaczka z ARC Rynek i Opinia. W roku bieżącym więcej osób niż w roku ubiegłym zgodziło się ze stwierdzeniem że produkty objęte promocją są niższej jakości. A jednocześnie nieznacznie wzrosła liczba osób, które deklarują, iż promocja zupełnie na nich nie działa oraz, że zawsze wybierają ten sam produkt, niezależnie od promocji.

Badanie BTL Monitor 2010 zostało przeprowadzone na reprezentatywnej, miejskiej próbie ludności Polski w wieku 15 - 49 lat (N=800) w terminie od 26 lipca do 11 sierpnia 2010.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia