Polski konsument coraz chętniej uczestniczy w programach lojalnościowych. 1/3 badanych deklaruje przynależność do co najmniej jednego obecnego na polskim rynku programu. Okazuje się, że programy lojalnościowe są w naszym kraju w dalszym ciągu domeną stacji benzynowych oraz super- i hipermarketów – wynika z najnowszego raportu BTL Monitor przygotowywanego corocznie przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia.

Tegoroczny BTL Monitor instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia pokazuje stan polskiego rynku programów lojalnościowych po zmianach, jakie zaszły na nim w ostatnim czasie. We wrześniu ubiegłego roku Tesco uruchomił swój program Tesco Clubcard, a niemiecki Payback wkroczył do kraju, przejmując i rozbudowując skromny internetowy program punktowy o tej samej nazwie.

„Ta wzmożona aktywność dużych graczy zdaje się mieć nie tylko bezpośredni wpływ na uczestników tychże programów, ale również pośrednio na przypomnienie konceptu programu lojalnościowego
i karty stałego klienta oraz odświeżenie pamięci uśpionym i nieaktywnym uczestnikom wcześniej istniejących programów” – mówi Marzena Białasek, badaczka z ARC Rynek i Opinia. „W tym roku uczestnictwo w programach lojalnościowych deklaruje ponad 1/3 osób i jest to najwyższy odsetek odnotowany w naszym badaniu (porównywalny tylko do roku 2005, od którego odnotowywano stały spadek popularności tego typu programów)” – dodaje.

Uczestnictwo w działającym od niecałego roku w nowej formule programie Payback deklaruje 16% badanych. Na drugim miejscu jest prowadzony przez Orlen program Vitay, a na trzecim kolejny debiutant w Polsce – Club Tesco.

Programy lojalnościowe to wciąż domena stacji benzynowych oraz  super- i hipermarketów. Ta ostatnia branża zanotowała w tym roku bardzo duży wzrost, głównie dzięki uruchomieniu programu lojalnościowego Tesco Clubcard oraz wzrostu popularności karty Carrefour Rodziynka. Co ciekawe, w bieżącym roku po raz pierwszy więcej osób wskazało spontanicznie na uczestnictwo w programie lojalnościowym aptek niż sieci komórkowych.

Za największą korzyść uczestnictwa w programie konsumenci, jeszcze częściej niż w latach ubiegłych, uznają możliwość wymiany zebranych punktów na nagrody. Coraz więcej osób zaczyna też doceniać rabaty i zniżki oferowane przez organizatorów programu.

Nie dziwi fakt, że respondenci za największą niedogodność związaną z udziałem w większości programów lojalnościowych uznają konieczność wykazania się ogromną systematycznością w zbieraniu punktów. Wiąże się to z potrzebą posiadania zawsze przy sobie karty programu oraz niską wartością jednostkową punktów. Zmusza to do długotrwałego ich zbierania, zanim nabędzie się prawo do wymiany ich na nagrody.

Badanie BTL Monitor 2010 zostało przeprowadzone na reprezentatywnej, miejskiej próbie ludności Polski w wieku 15 - 49 lat (N=800) w terminie od 26 lipca do 11 sierpnia 2010.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia