Wysokie koszty połączenia z Internetem za pośrednictwem telefonów komórkowych czy tabletów oraz obawy o bezpieczeństwo danych to główne przyczyny, dla których nie decydujemy się na korzystanie z bankowości mobilnej. Jednocześnie obecni użytkownicy tej usługi są z niej bardzo zadowoleni i zdecydowana większość z nich poleciłaby znajomym korzystanie z tego sposobu zarządzania kontem bankowym. Zarówno obecni, jak i potencjalni użytkownicy bankowości mobilnej są zdania, że ma ona szanse w przyszłości zastąpić bankowość internetową – wynika z Mobile Banking Monitor ARC Rynek i Opinia.
 
Zdecydowana większość (80%) użytkowników bankowości mobilnej jest zadowolona z tej usługi. Spośród dostępnych funkcjonalności najwyżej oceniony został zakres operacji możliwych do wykonania (4,03 pkt), najniżej zaś – szybkość działania aplikacji (3,71 pkt). Połowa respondentów korzystających z bankowości mobilnej jest zdania, że używanemu przez nich systemowi nie brakuje żadnej funkcjonalności.
 

Jak oceniasz usługę bankowości mobilnej? (skala 5-stopniowa)

Źródło: Mobile Banking Monitor, ARC Rynek i Opinia, listopad 2011
 
Mimo wysokich ocen zdecydowana większość (78%) użytkowników deklaruje, że częściej loguje się do konta za pomocą urządzania stacjonarnego – komputera lub laptopa – niż mobilnego. Zaledwie 11% respondentów częściej używa w tym celu urządzenia mobilnego, zaś pozostałe 11% - w takim samym stopniu korzysta z urządzeń mobilnych jak i stacjonarnych.
 
Istnieje istotna różnica w postrzeganiu aspektu bezpieczeństwa bankowości mobilnej wśród użytkowników tej usługi i osób, które jeszcze z niej nie korzystały. Potencjalni użytkownicy ponad dwa razy częściej wyrażają wątpliwość względem bezpieczeństwa niż respondenci rzeczywiście korzystający z bankowości mobilnej. Za największą zaletę bankowości mobilnej jej potencjalni użytkownicy uważają możliwość dostępu do konta z każdego miejsca (92%).
 
„Bankowość mobilna znajduje się w Polsce we wczesnej fazie rozwoju. Należy się jednak spodziewać, że wraz ze wzrostem popularności nowoczesnych urządzeń mobilnych również zainteresowanie tą usługą będzie systematycznie rosło, gdyż rozwiązania mobilne zdecydowanie wpisują się w zmieniający się styl życia wymagający szybkich i bardziej dostępnych rozwiązań w różnych sferach życia. Oczywiście pozostają obawy potencjalnych użytkowników dotyczące bezpieczeństwa operacji dokonywanych przez urządzenia mobilne. Warto jednak przypomnieć, że podobne obawy towarzyszyły bankowości internetowej, ale po kilku latach znacznie osłabły, o czym świadczy obecny jej rozkwit. Naturalnie niebagatelną rolę odgrywać będzie oferta banków w tym zakresie, rozwiązania technologiczne, komunikacja tych usług i edukowanie klientów – tak jak miało to miejsce w przypadku bankowości internetowej” – mówi Agnieszka Doktorska, ekspertka ARC Rynek i Opinia.
 
 
O badaniu

Mobile Banking Monitor – badanie przeprowadzone metodą ankiet internetowych (CAWI) wśród członków konsumenckiego panelu internetowego ARC Rynek i Opinia w dniach 27.10.2011 – 7.11.2011. Badanie zrealizowano na dwóch próbach: próbie użytkowników bankowości mobilnej – osób korzystających z dostępu do konta osobistego za pomocą telefonu komórkowego (N=224) oraz próbie potencjalnych użytkowników bankowości mobilnej – osób, które nie korzystały nigdy z możliwości dostępu do konta bankowego za pomocą telefonu komórkowego, natomiast posiadają techniczną możliwość skorzystania z takiego kanału dostępu (posiadają telefon typu smartfon oraz konto z dostępem przez Internet) oraz nie odrzucają skorzystania z bankowości mobilnej w przyszłości (N=625).

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia