Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia przeprowadził cykl badań porównawczych mających na celu zweryfikowanie wiarygodności badań z wykorzystaniem Internetu. W tym celu wykonane zostały serie równoległych badań on-line oraz badań tradycyjnych technikami CAPI i face to face. W obydwu przypadkach identyczny był przedmiot badań i kwestionariusz oraz zbliżona struktura próby.

Jakie wnioski płyną z tych eksperymentów? Badania on-line mogą dostarczać wyników zbliżonych do badań przeprowadzanych technikami tradycyjnymi. Wyniki nie różnią się między sobą bardziej niż różnią się wyniki klasycznych badań CATI i wywiadu bezpośredniego. Jednak uwaga - badań z wykorzystaniem Internetu nie można rekomendować do wszystkich typów i rodzajów badań.

Badania on–line doskonale sprawdzają się w badaniach:
- populacji lepiej nasyconych Internetem
- tematyki nie związanej bezpośrednio z nowymi technologiami i Internetem
- w przypadku badań typowo konsumenckich

Co ciekawe, w badaniach porównawczych okazało się, że respondenci, badani drogą internetową są nieco bardziej krytyczni od tych badanych tradycyjnie. Ale bywają też bardziej szczerzy, co w przypadku niektórych tematów badań ma niebagatelne znaczenie – mówi dr Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia.

Za to – jak wynika z badań porównawczych wykonanych przez ARC Rynek i Opinia – póki co w Polsce badania z wykorzystaniem Internetu nie nadają się do badania preferencji politycznych.

Dlaczego? Internet jest z założenia liberalny. Przez co dodatkowo wzmacnia liberalizm swoich odbiorców, co może wpływać na ich preferencje polityczne - mówi dr Adam Czarnecki, wiceprezes ARC Rynek i Opinia. Bo pewne postawy takie jak otwartość, liberalizm czy krytycyzm są nie tylko skorelowane z Internetem ale i preferencjami politycznymi. Przez co użytkownicy Internetu są częściej zwolennikami bardziej liberalnych czy też centrowych partii.

Jak pokazują przykłady z krajów zachodnich badania on-line mogą być wiarygodne tylko w przypadku przeprowadzania ich za pośrednictwem paneli internetowych a nie ankiet pop- upowych, które nie dają pełnej kontroli nad próbą oraz możliwości kontrolowania zgodności deklaracji respondenta z rzeczywistością.

Tak więc rekomendowanie badań on-line wymaga namysłu i zastanowienia – nie można ich stosować przy każdej próbie i temacie badania. Jednak, jeżeli temat badania i populacja jest właściwa to badania on-line są jak najbardziej wskazane.

Badania on-line są przyszłością badań marketingowych. Tym bardziej, że penetracja Internetu w Polsce się zwiększa – sięga już 41,5% wśród ogółu populacji, a w szczególnych grupach – wśród mieszkańców dużych miast, oraz wśród osób z wyższym wykształceniem czy poniżej 40 roku życia – jest o wiele wyższa. Np.: wśród osób z wyższym wykształceniem mieszkających w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców – penetracja Internetu sięga 88%.

Nie bez znaczenia jest też fakt, że coraz trudniej zachęcić respondentów do wzięcia udziału w badaniu przeprowadzanym klasycznymi technikami badawczymi. Tymczasem badania on–line wykonuje się na panelach internetowych, a wtedy o wiele łatwiej o właściwy dobór respondentów i próby. Tak jak w przypadku Internetowego panelu konsumenckiego ARC Rynek i Opinia, na którym jest już zarejestrowanych kilkadziesiąt tysięcy zweryfikowanych respondentów.
Badania on-line wygrywają też z tradycyjnymi szybkością realizacji oraz tym, że nawet w trakcie ich trwania można modyfikować kwestionariusz badania.


Więcej informacji:

pr@arc.com.pl

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia
Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)
W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia