To już 15 lat obecności instytutu badawczego ARC Rynek i Opinia na polskim rynku.

Tak jak wiele firm powstających na początku lat 90-tych zaczynaliśmy od biura z jednym komputerem i faksem – mówi dr Adam Czarnecki wiceprezes ARC Rynek i Opinia, jeden z założycieli instytutu - Dziś zajmujemy piętro w biurowcu, a w samym tylko studiu do badań CATI mamy ponad 50 komputerów. Należymy też do IriS - największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne instytutu badawcze z całego świata, a kto by o tym wtedy pomyślał.

Przez te 15 lat ARC Rynek i Opinia przyglądał się szybko zmieniającym się stylom życia polskiego konsumenta i transformacjom samego rynku badań.


W latach 90-tych badania opierały się tylko i wyłącznie na wywiadach bezpośrednich realizowanych w domu respondenta. Królowały papierowe kwestionariusze, które dziś powoli odchodzą do lamusa.
Obecnie większość badań przeprowadza się ze wsparciem komputerów. Do palety technik badawczych już na stałe wszedł wywiad telefoniczny czy ankieta on-line. A ARC Rynek i Opinia ma dziś największy i najdłużej działający internetowy panel badawczy w Polsce (zrzesza ponad 40. 000 panelistów).

Jednak 15 lat temu respondenci byli bardziej chętni i otwarci do uczestniczenia w badaniach rynku. Tymczasem dziś skłonienie respondenta do wzięcia udziału z badaniu to jedno z najtrudniejszych zadań firm badawczych.
Również status badacza nie był w latach 90-tych do końca jasny dla respondentów. Gdy ankieterzy przychodzili przeprowadzać wywiad respondenci częstowali ich kawą, obiadem a nawet dawali prezenty. Dziś to respondenci są nagradzani.

Zmieniło się też podejście i wiedza klientów na temat badań - mówi dr Adam Czarnecki - Na początku lat 90-tych większość klientów nie wiedziała po co tak naprawdę są badania rynku. Dziś nie dyskutujemy już o tym czy badać, ale jak najskuteczniej i najefektywniej przeprowadzić dane badanie i jakie metody badawcze zastosować.

ARC Rynek i Opinia oraz jego pracownicy są członkami: Europejskiego Stowarzyszenia Badaczy Rynku i Opinii (ESOMAR), Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR), Polskiego Towarzystwa Badania Rynku i Opinii (PTBRiO), Mystery Shopping Providers Association (MSPA), a badania są realizowane zgodnie ze standardami ESOMAR-u.

Obraz polskiego konsumenta

Dane z wybranych badań zrealizowanych przez ARC Rynek i Opinia

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Ponad połowa mieszkańców dużych miast (58%) uważa, że oferta muzeów w Polsce jest atrakcyjna. Muzeum to dla nich przede wszystkim miejsce, w którym można pogłębić swoją wiedzę (54%).

Zwiedzanie ciekawych miejsc to wakacyjny priorytet dla zdecydowanej większości (73%) internautów.

Blisko 30% użytkowników bankowości internetowej korzysta również z bankowości mobilnej (Internet Banking Monitor)

Zainteresowanie boksem wśród Polaków rośnie (Sponsoring Monitor)

Niemal połowa internautów (46%) planuje w wakacje uprawiać więcej sportu.

87% internautów przyznaje, że częściej podróżowałaby samolotem po Polsce, gdyby było więcej połączeń między miastami i gdyby bilety były tańsze.

Samochód jest uznawany przez internautów za najbardziej komfortowy sposób podróżowania (68%).

W kawiarniach sieciowych najczęściej wybieramy kawę latte (Cafe Monitor)

58% internautów przyznaje, że nie zna aktualnego oprocentowania na lokatach.

Kawiarniom sieciowym przybywa klientów. W ciągu ostatnich czterech lat odsetek osób odwiedzających kawiarnie sieciowe wzrósł z 46% do 53%. (Cafe Monitor 2012)

Zamknij
Jeśli:
  • Chcesz sprawdzić, który koncept opakowania Twojego produktu najbardziej podoba się klientom
  • Nie masz pewności, czy nowy produkt przyjmie się na rynku
  • Chcesz się dowiedzieć, która koncepcja reklamowa Twojej firmy będzie najlepiej zauważalna
Skontaktuj się z nami!
Zaplanujemy i przeprowadzimy badanie marketingowe dla Twojej firmy.
Kontakt
zapytania@arc.com.pl
22 584 85 00
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera, jeśli chciałbyś otrzymywać
na bieżąco aktualne wyniki badań dotyczących różnych branż.
Dane zostały zapisane
Adres e-mail już istnieje w naszej bazie
Łukasz Mazurkiewicz
Zapraszam do współpracy

Łukasz Mazurkiewicz
Prezes Zarządu
ARC Rynek i Opinia
ARC Rynek i Opinia